جوانه


جوانه


حقیقت علی (علیه السلام)

 

حقیقت علی (علیه السلام)                                                                                          در کتابهای مختلفی وصف حضرت امیرالمؤمنین، علی علیه السلام را خوانده و از زبانهای مختلفی شنیده ایم. چه از زبان علما، چه دانشمندان، خواه مسلمان و خواه غیرمسلمان.
اما به نظر شما چه کسی می تواند بهتر از همه ایشان را معرفی کند؟ آیا کسی این توانایی و شناخت را دارد تا علی را آنگونه که هست، معرفی کند؟
طبعاً هیچ کس همچون خود حضرت علی نمی تواند صفات، ویژگیها و خصایل ایشان را به زبان آورد؛ چرا که هیچ کس جز خداوند و رسول خدا (ص) موفق به شناخت ایشان نشده است. امیرمؤمنان (ع) در طول زندگیشان و در قالب احادیث و روایات خود را برای مردم معرفی کردند که امروزه در کتابهای مختلفی ثبت و ضبط شده است.
«سید علی روح بخش» از نویسندگان با ذوقی است که در بین منابع معتبری همچون نهج البلاغه، الزام الناصب، بحارالانوار و... جست و جو کرده و احادیثی که زبان حضرت مولا، در وصف خودشان است، جمع آوری نموده است.
در مجموع، در کتاب «حقیقت علی» او 1200جمله از امام علی علیه السلام بیان شده است که با کلمه «أنا (من)» شروع شده و ایشان را معرفی کرده است.
از دیگر ویژگیهای این کتاب دسته بندی صفات حضرت امیرالمؤمنین است در بخشهایی مثل حکومت، حجت، امارت، وصایت، شفاعت، قیامت، حساب، کوثر، صراط، بهشت و دوزخ، رابطه ایشان با پیامبر، جهاد ایشان در صدر اسلام و...

***

«من موضوع و جایگاه امتحان خداوند از بندگانش می باشم. من مکر و آزمون سخت خداوند، همان صلصالی بودم که شیطان گفت: "من برای بشری که از گل خشک، از لجن بوی ناک آفریده ای، سجده نمی کنم.» خداوند من را در میان سایه ها قرار داد و از آنان خواست تا اطاعتم کنند و زمانی که بر آنها آشکار شدم، نسبت به من کافر شدند و لذا خداوند در قرآن فرمود: «پس زمانی که آمد ایشان را چیزی که می شناختند، نسبت به آن کافر شدند.» (بقره، 89)
ولایتم را هزار امت انکار نمودند و مسخ گشتند. زیرا در این انکار خود اصرار ورزیدند و از طرفی امتهایی نیز ولایتم را اجابت نمودند و بر کشتی نجاتم نشستند و همچون یاران نوح نجات یافتند. آری آنچه که از طرف خداوند برای بشر واجب گشته، تنها اطاعت از من است.

 


نويسنده: عباس اخوان | تاريخ: پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |